Sådan får du mere tid i naturen

5 forslag til hvordan du kommer mere ud i naturen sammen med dine børn

Den største gave du kan give dine børn, er at bruge tid sammen med dem. Altså tid, hvor du er nærværende.

Sådan rigtigt.

Ikke i køkkenet, med ryggen til mens du laver mad og børnene spiller på Ipad.

Men rigtigt til stede.

Kun det.

Undersøgelsen
Jeg lavede for et stykke tid siden en spørgeskemaundersøgelse, hvor jeg blandt andet spurgte småbørnsforældre, hvad de oplevede som den største hindring for at komme ud i naturen sammen med børnene. Alle ville rigtig gerne mere ud i naturen.

Ud af 34 deltagere i undersøgelsen svarede 20 at ”manglende tid”, var den største og mest bremsende hindring.

Bestemt ikke videnskabelig eller ret stor en undersøgelse, men alligevel et godt fingerpeg om, at mange har det på denne måde. Derfor har jeg lavet følgende.

Synes du også det er svært…
…at få naturaktiviteter passet ind i den travle hverdag? Så kommer her 5 forslag – eller prioriteringer om du vil – som fuldstændig vil ændre på sagen. Jeg kender det kun alt for godt, jeg har selv været der.

Hvis du bare gør noget af det, så lover jeg dig, at du aldrig fortryder!

Jeg vil gætte på, at du i det nye år sagtens kan indføre mindst 2 af de 5 forslag, der kommer her:

1. Aftal i familien, at i 2016 vil I holde mindst én fødselsdagsfest ude i naturen. Det kan være barnets fødselsdag eller det kan være en forælder, men én gang vil I bruge den tid (som jo alligevel er reserveret) til at være sammen i naturen, alene eller sammen med venner/familie. Det kan være madlavning i det grønne, gåtur ved stranden med madkurv eller noget helt andet.

2. Tag fri et par timer hver uge sammen med dine børn. Måske fast på en bestemt ugedag. Det er en hellig tid, hvor I er i naturen uden elektronik. Smid mobilen og få bedre forbindelse. Tag i skoven uden mål. Gå afsted, og se hvad der sker. Sørg for at have en lommekniv i lommen, lidt snor, en madpakke, et tæppe. Målet skal være at lave ingenting. Intet.

3. Gennemgå samtlige af børnenes faste fritidsaktiviteter, legeaftaler, fjernsynstimer, computerspilstimer og lignende – specielt, hvis der er mange i løbet af en uge. Overvej, om én af aktiviteterne måske i en forsøgsperiode kan skiftes ud med faste udeaktiviteter i naturen; børn og forældre alene sammen. Skriv det gerne i kalenderen. (Den er lidt svær, for selvfølgelig er langt de fleste af fritidsaktiviteterne også vigtige og givtige, men måske der viser sig et lille tidsvindue…). Se DET er noget, der rykker – det kan nemlig blive til rigtig meget tid over en længere periode!

4. Beslut, at hver eneste gang det er fuldmåne i vintermånederne i 2016, så vil I gå en tur i naturen om aftenen og nyde synet af fuldmånen. Bestem måske, at det skal være en aften med klart vejr inden for fem dage omkring fuldmåne. Sæt streg i kalenderen allerede nu for alle måneder. Bestem så hvilken aften det skal være, når 5 dages perioden begynder. Månens faser finder du her.

5. Planlæg, at I vil holde tre dages ferie i løbet af 2016, hvor I overnatter i telt, shelter eller hængekøje. Uden mobiler og lignende – al elektronik bliver hjemme (måske lige med undtagelse af en mobil i en voksen lomme, som er på lydløs og KUN til nødstilfælde). Sæt gerne dagene i kalenderen allerede nu.

Skal, skal ikke
Det er måske ikke en helt nem opgave at beslutte de 5 punkter – eller nogle af dem.

Men det kan lade sig gøre. Der kan findes tid.

Provokerende? Ja, måske lidt (men det er ment som en hjælp…).

Det vigtigste er naturligvis at finde frem til det som passer bedst i netop din familie.

Har du prøvet…
En anden ting du kan prioritere, er at være alene i naturen – eller lære dine børn at være det.

For nogle børn er det en gave at opdage det fristed, som naturen kan være. Få lov til at gå alene rundt på må og få i en skov; udforske, opdage, fiske i en skovsø, sidde i et træ og snitte i en gren. Alt det som vores bedsteforældre gjorde, da de var børn.

Det at være helt alene i naturen for første gang, er for mange børn (og voksne) noget helt specielt. Der ligger en hel verden og venter, med mulighed for at få ro og balance og blive i stand til at håndtere det hverdagsliv, der på mange måder bliver mere og mere krævende. For både børn og voksne.

Børn der finder det svært at indgå i sociale sammenhænge kan sikkert have ekstra gavn af at ”opdage” dette frirum, hvor de kan finde ro, slappe helt af og få lov til at være sig selv.

Vil du prøve…
Får du lyst til at komme med på en tur i naturen sammen med mig, for at blive introduceret til at være alene i naturen, så kan du læse mere om det her.

Målgruppen er større børn og deres forældre, for hvem det ikke er naturligt at opsøge mennesketomme områder, forlade veje og stier og være alene i naturen i timer eller dage.

På kurset lærer du det mest basale om orientering, påklædning, pakning af rygsækken og sikkerhed. Desuden får du inspiration og ideer til, hvad du kan bruge alene tiden til, når du først er kommet af sted.

Kurserne foregår som udgangspunkt et øde sted i Nationalpark Thy.

Måske er DET en aktivitet, du skal booke i sommerferien 2016?

Videnskaben
En af de mange videnskabeligt beviste, positive effekter, der opnås ved ophold i naturen er afslappethed og ro, fordi omgivelserne i naturen ikke konstant afkræver opmærksomhed som for eksempel de indtryk man uafbrudt bombarderes med i en by (lyde, blinkende lys og hurtigt skiftende indtryk).

Har du lyst til at læse mere, så kan jeg varmt anbefale nedenstående, meget fyldige, rapport, hvor der desuden er en lang række henvisninger til andre undersøgelser. I rapporten finder du resultater fra 2010, hvor det blandt andet er blevet dokumenteret, at ophold i naturen øger en sund, social adfærd og formindsker social dysfunktion, ligesom det afhjælper stress og fremmer helbredelse fra psykiske traumer. Du kan se rapporten I linket her. Litteraturhenvisning nederst 1)

Ophold i naturen er i øvrigt også blevet påvist at have stor gavnlig effekt for børn med ADHD, hvor det er blevet dokumenteret, at disse børn klarede sig bedre i tests efter ture i naturen. Det er endda på nogle områder påvist, at de klarede sig lige så godt eller bedre efter ture i naturen, end børn uden diagnosen. Det kan du læse mere om her. Litteraturhenvisning nederst 2)

1) Kuo: Parks and other green environments: essential components of a healthy human habitat, National Recreation and Park Association, 2010
2) Faber Taylor & Kuo: Children with attention deficits concentrate better after walk in the park. Journal of Attention Disorders Online First 2009, Faber Taylor & Kuo: Could exposure to everyday green spaces help treat ADHD? Evidence from children’s play settings. Applied Psychology: Health and Well-Being, 2011 og St. Antoine: Together in Nature: Pathways to a Stronger, Closer Family, Children & Nature Network, 2012